donderdag 2 juni 2022

Australië dag 1

Vandaag verlaten we Nieuw-Caledonië en zetten koers naar de plaats Mackay in Australië, een route van iets meer dan 1.000 nm. Om precies 02:00 uur UTC verlaten we de jachthaven in Noumea. Niet veel later staan de zeilen en kan de motor uit. Het plan om door de meest noordelijke pas van het rif te vertrekken gaat niet door, de pas is niet te bezeilen. We kiezen voor de Centrale pas, de pas waardoor we ook zijn binnengekomen. Het zeilen gaat prima met 15-18 kn wind varen we aan de wind naar de pas. De pas heeft drie openingen, we kiezen dit keer voor de middelste om door het rif te varen. Eerst varen we pas voorbij, gaan dan overstag en zeilen vervolgens via de pas naar open zee. Voor de zekerheid hadden we de motor stand-by staan, maar we hebben hem niet behoeven te gebruiken. Op zee hebben we direct een behoorlijke swell staan, wat het varen enigszins oncomfortabel maakt. We zeilen in noordwestelijke richting met de zeilen over stuurboord. Aan het einde van de middag en de avond krimpt de wind zodat we steeds meer westelijk varen en uiteindelijk westzuidwest. Langzaam neemt de wind af zodat de snelheid er een beetje uitgaat. Sonja is niet helemaal lekker en duikt vroeg haar bed in. Zo vaar ik de nacht in. Midden in de nacht komen we een zeilboot tegen die uit Australië komt, we varen elkaar voorbij op een afstand van minder dan 1 nm. Gedurende de nacht hebben we heel weinig wind, soms gaan we maar 1,5 kn, ik blijf echter zo lang mogelijk zeilen. Aan het einde van de nacht is de wind zover afgenomen dat ik de motor start en verder vaar op de motor. Vlak voor mijn tweede slaapperiode is de wind terug. Ik zet de zeilen goed, stel de windvaan weer in en de motor kan weer uit. Sonja neemt het over en ik duik mijn bed in. Ik word wakker van een klap, Sonja is van de bank gevallen en heeft haar hoofd gestoten, ze is misselijk. Ik blijf er maar uit en stuur Sonja weer naar bed. Het is prachtig zonnig weer en we hebben 10-15 kn wind staan. We varen ondertussen een halve windse koers van westzuidwest. De Ikinoo is in haar element.

Positie : 22°49.214'S 164°57.826'E
Log : 19.369 nm (105 nm gezeild maar 88 nm dichter bij het einddoel, nog 912 nm te gaan)
Motor : 143,8 h
Tijd : 00:00 h UTC

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten