In de loop van de middag
neemt de wind wat af, maar voor de rest is het lekker zonnig. Per SSB-radio
stuur ik een bericht naar de officials in Australië dat onze te verwachten ETA
is, vrijdag 10 juni tussen 00:00 en 04:00 h UTC, hier had men om gevraagd. Ook
vandaag moet ik flink aan de bak met de zeilen en de windvaan. Opnieuw is de
wind zeer veranderlijk wat betreft de sterkte, hij varieert van 8-18 kn . Niet
echt makkelijk om dan de windvaan goed in te stellen. We zwalken wat over de
zee. In de loop van de nacht neemt de wind verder af. Omdat we opnieuw een TSS-route
moeten passeren, besluiten we de motor aan te zetten en de Ikinoo te laten
sturen door de stuurautomaat. Aangezien de wind bijna weg is laten we dit een
tijdje zo. Als ik lig te slapen maakt Sonja mij wakker, er is zojuist weer
voldoende wind opgestoken. We verstellen de zeilen, stoppen de motor en stellen
de windvaan opnieuw in. De rust keert weer aan boord van de Ikinoo.
|
Mackay gezien vanuit zee, links van de zwarte silo's ligt de jachthaven |
De wind is
opnieuw zeer veranderlijk zodat ik continu met de windvaan in de weer ben. De wind neemt verder toe en we krijgen 20-30 kn wind, schitterend om op te zeilen. We rollen de yankee in en
zetten de kotterfok, samen met het grootzeil op het 2
e rif. Nog
steeds gaan we regelmatig meer dan 8,0 kn. Voor Mackay liggen een aantal
ankerplekken voor zeeschepen, er liggen tientallen zeeschepen. We kiezen een route
waarbij we zoveel mogelijk in een rechte lijn het ankergebied kunnen
doorkruizen zonder dat we te veel boten tegenkomen. Zo racen we op de kust af,
richting Mackay. Hoe dichter we bij de kust komen, hoe rustiger de wind wordt.
Vlak voor de ingang van de haven halen we de kotterfok weg, zetten het
grootzeil strak in het midden en varen op de motor naar binnen. Niet veel later
liggen we vast aan de Quarantaine steiger. Als eerste komt de man langs van
Bio-security.
|
Aan de steiger van de jachthaven in Mackay. |
Deze is wel meer dan een uur bezig met het invullen van papieren,
stellen van vragen en een grondige inspectie van de Ikinoo op ongedierte. Als
afsluiting krijgen wij hiervoor een factuur van au$ 380,00, die zagen we even
niet aankomen. Aansluitend komen er twee officials aan boord voor de douane
faciliteiten. Ook dit is na een uur gereed, waarbij de Ikinoo opnieuw, maar nu
door twee man, volledig wordt geïnspecteerd. Tijd om naar onze plek aan de steiger
te varen en onszelf te trakteren op een aankomst biertje. Opnieuw hebben we een mooie overtocht gehad, maar nu met wisselvalige condities. Voorlopig gaan we vanaf nu hoppen langs de kust van Australië tot aan Thursday Island.
Positie : 21°06.704’S 149°130.517’W
Log : 20.304 nm (144 gezeild)
Motor : 172,7 h
Tijd : 01:30 h UTC
Voor de statistieken van
deze zeilreis:
Gezeilde afstand : 1.034
nm
Aantal motoruren : 33,5 h
Reisduur : 8 dagen (minus een kwartiertje)
Gemiddelde snelheid : 5,4 kn/uur
Aantal gevangen vissen : 0, 1 kunstaasje verspeeld en 2 vismolens defect
Geen opmerkingen:
Een reactie posten