zaterdag 9 december 2017

Dag 11

In de loop van de middag is de wind wat afgenomen naar 15-18 kn. Op de radar zie ik dat er twee buien voor ons zitten. Door de koers iets aan te passen weet ik ze beide te ontlopen. De Ikinoo loopt nog steeds zeer snel, uren lang komt de snelheid niet onder de 7,0kn. Dit zijn mooie gemiddelden. We hebben besloten het tweede rif er vandaag in te laten zitten omdat we omringt worden door buien. In de directe omgeving van zo'n bui kan extra wind ontstaan door de zuigkracht van de bui. Doordat in een bui de lucht zich naar boven verplaatst, dient dit op zeeniveau uit de directe omgeving te worden aangevuld.
We hebben al een keer meegemaakt dat de winsnelheid opliep tot 38kn. We varen daardoor misschien iets langzamer maar wel comfortabeler. Afgelopen nacht constateerde ik dat de windvaan "wiebelde". In het donker kon ik niet vaststellen wat de oorzaak hiervan was. Voor de zekerheid heb ik de windvaan met een lijntje geborgd. Als ik 's-morgens de windvaan onderzoek kan ik in eerste instantie niets vinden. Als ik er echte in de loop van de middag opnieuw naar kijk, zie ik dat er aan de zijkant een grote inbusbout los zit. Nadat ik deze had vastgedraaid, bleek ook dat aan de andere kant van de windvaan, de zelfde bout ook los zat. Ik denk dat door het vibreren van de windvaan deze bouten los komen. Weer een puntje om toe te voegen aan mijn dagelijkse controle rondje. Als we lekker aan dek zitten te lezen, worden we bezocht door dolfijnen. Ze komen rustig langs zwemmen. het blijft indrukwekkend. Sonja heeft vandaag macaroni klaar gemaakt. Mij geeft ze een flinke portie omdat ze vindt dat ik te mager wordt. Het smaakt ons allebei prima. De afwas doet Sonja 's-morgens. Ze doet maar één keer in de twee dagen de afwas om water te besparen. Hierdoor heb je dan ook werkelijk een afwas te doen. Met een mooie 14-18 kn ruime wind varen we rustig de nacht in. Als we 's-morgens het ontbijt achter de kiezen hebben, besluiten we dat het tijd is de Yankee op de boom te zetten. Hij slaat nu af en toe de klapperen als de koers iets de ruim wordt. Tevens moeten we 2 uur verder de koers aanpassen naar een koers die ons nog meer voor de wind brengt. Als alles staat en de rust is weergekeerd, wordt het tijd om te gaan vissen.

Positie : 09°28'.432 N 048°19'.630 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 161 Nm
Nog te varen : 534 Nm

1 opmerking: