Ik ben blij dat we de Yankee maar voor een deel hebben uitgedraaid, maar daarover later meer in dit bericht. Het is de hele middag enigszins bewolkt geweest, de accu's zijn dus niet optimaal geladen, toch gaan we het proberen zonder het extra laden met de dynamo. De accuspanning is nog 12,2V, we zien wel of dit voldoende is voor de nacht. Voor wat betreft het stroomgebruik, zitten wij op continu 1,0A. Zodra echter de koelkast aanslaat komt er een extra 6,9A bij. Ook de PC gebruikt 0,9A zodra ik hem inschakel. Overdag staat de koelkast aan en de PC uit, 's-Nachts staan zowel de PC als de koelkast uit. Zo redden we het net met 1 uur motor draaien voor het laden van de accu's per twee dagen. De PC staat af en toe een korte periode aan. Gedurende de middag en de nacht hebben we continu 22-28kn wind staan. In de Grib-files was 18-20kn voorspeld, dat klopt dus wel met onze ervaring van, neem de waardes van de Grib-file en tel er 5kn bij op. We hebben de zeilen enigszins behouden staan, omdat we zeilen met de noodreparatie van het afgebroken blok. Als ik 's-morgens wakker wordt, valt mij op dat het regent en dat de boot wat slingert. Als ik boven kom hoost het ondertussen. We zitten in onze eerste squall. Er staan vlagen tot 38kn wind. Gelukkig behoeven we de zeilvoering niet aan te passen. De Ikinoo loeft in de vlagen wat op, waarna de windvaan hem weer op koers brengt, helemaal top. Kort na de eerste squall kondigt zich direct de tweede aan, we zien het zelfde beeld, aantrekkende wind en veel regen. Regen, dat hebben we sinds Las Palmas niet meer gezien, we denken dat dit toch wel 6 maanden gelden is. De squall-lijn ligt ondertussen achter ons en we zeilen met 22-28kn wind verder richting Suriname. Nog een paar uur en we zijn halverwege.
Positie : 10°35'.023 N 039°32'.329 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 143 Nm
Nog te varen : 1.006 Nm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten