zondag 10 december 2017

Dag 12

Het vissen is vandaag direct een succes. Een uur nadat ik het aas te water heb gelaten hebben we al beet. Het is een sterke vis. Zodra hij naast de boot ligt zien we dat het een mooie tonijn is. Op het moment dat we hem binnen willen halen springt hij van de haak. Dat was dom, ik had de tip al gekregen, haal hem met een net of een haak binnen anders springt hij van de haak! Jammerrrr. Ik gooi het aas direct weer in het water en terwijl ik bezig ben de lijn te vieren heb al opnieuw een vis aan de haak. Deze krijg ik niet eens bij de boot voordat hij al weer van de haak af is. Bij het binnen halen zie ik dat hij mijn kunstaas heeft vernield. Nadat ik dit heb gerepareerd gooi ik het opnieuw naar buiten. De rest van de dag hebben we geen beet meer gehad. Dat wordt dus vanavond een Hollandsepot met aardappelpuree, bietjes en een bal gehakt uit blik. Het had gewoon verse tonijn kunnen zijn. In de loop van de middag neemt de wind wat af en wordt veranderlijk. Tevens staat er een grote oceaandeining die haast dwars op het schip binnenkomt. Dit zorgt er voor dat het grootzeil met enige regelmaat staat te klapperen. We proberen van alles, gelukkig lukt het ons aan het begin van de avond een juiste zeilvoering en koers te vinden. Zo gaan we rustig de nacht in met 12-15kn wind. Gedurende de nacht neemt de wind regelmatig toe tot 22kn, de Ikinoo gaat dan ook weer als een speer en we halen een deel van de achterstand die we 's-middags hebben opgelopen weer in. We hebben 's-avonds besloten om alle klokken aan te passen naar de tijd zoals deze nu in Suriname is, we zijn ten slotte al de 45° West grens al gepasseerd. Hierdoor blijven we wat langer op voordat de wachtrondes ingaan. Voor mij is dat even wennen, omdat ik nu voor de tweede keer 3 uur ga slapen als het al licht begint te worden. Je komt daardoor ook eerder je bed uit omdat het te warm wordt om te blijven liggen. De tijd in Suriname is UTC-3, in Holland is het in de wintertijd UTC+1.

Positie : 09°24'.481 N 050°42'.660 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 142 Nm
Nog te varen : 375 Nm

1 opmerking: