vrijdag 1 december 2017

Dag 3

Sinds gisterenmiddag is de wind wat constanter qua richting, maar nog steeds niet uit het oosten, maar uit het noordoosten. We zijn dus bezig de route af te kruizen, er staat namelijk te weinig wind om pal voor de wind te gaan zeilen. Als we dat doen, wordt door het rollen van de boot om zijn lengteas, de druk in het grootzeil te gering en begint het grootzeil te slaan. Dit willen we niet omdat het geluid afschuwelijk is en het tevens slecht is voor het materiaal. De wind is continu tussen de 7-9 kn. Langzaam zeilen we richting ons doel. De hengel staat uit totdat het donker wordt, helaas geen vis vandaag. De eetlust is weer terug. Sonja snijdt 's-middags buiten alle groentes fijn voor de nasi. Als het etenstijd is wok ik alle ingrediƫnten tot een smakelijke nasi. Er blijft zelfs een kleine portie over voor morgen. Nadat we gezamenlijk de afwas hebben gedaan is het al bijna weer tijd voor de eerste nachtwacht. Aan het begin van de nacht neemt de wind een beetje toe tot zo'n 9-11 kn zodat we rustig de nacht in varen. De gehele nacht zeilen we prima en we slapen beide als een os. 's-Morgens is de wind wat verder toegenomen naar 11-15 kn. We kunnen de koers weer wat scherper zetten zodat we meer in de juiste richting gaan. Vandaag gaan we opnieuw vissen. Tijdens het ontbijt begint de molen al te ratelen, hij ligt nog geen half uur in het water. Als een dolle loopt mijn lijn van de molen. Ik probeer de slip meer vast te zetten, met als gevolg dat de hengel steeds krommer staat, echter de lijn loopt er niet minder snel af. Dan is het in eens over. Ik haal snel de lijn binnen, helaas mijn aas is verdwenen doordat de stalen voorloper is gebroken, dan wel doorgebeten. Deze vis was dus veel te groot voor mijn visuitrusting. Tevens ontbreekt het nog aan mijn ervaring om beter te kunnen "vechten" met de vis zodat deze moe wordt. Snel een nieuw aas bevestigd en hop weer naar buiten.

Positie : 14°54'.434 N 030°55'.988 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 121 Nm
Nog te varen : 1.565 Nm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten