woensdag 4 september 2019

Naar Tonga: dag 1

We hebben voor deze tocht een weervenster uitgekozen met wat meer wind. De voorspelling is dat het de eerste dag rustig weer is, daarna gevolgd door twee dagen met veel wind. Het vervolg is weer wat rustiger. We zullen zien wat ervan terecht komt. Om 10:15 zijn we los van de mooring. Bij het vertrek van Bora Bora staat er haast geen wind. Al motor zeilend varen we door de pas. Zodra de wind wat toeneemt zetten we de motor uit en stellen de windvaan in. Er is weer rust aan boord, tijd om in ons ritme te komen. Langzaam gaat het de goede richting op. Aan het einde van de dag neemt de wind geleidelijk wat toe tot zo'n 16-18 kn. Alleen in buien is de wind harder, tot wel 30 kn. Op de plotter zie ik dat we met drie boten zijn vertrokken, we gaan alle drie dezelfde richting op. Uit ervaring weet ik, dat morgenochtend je de beide boten niet meer ziet omdat een ieder zijn eigen route volgt. Sonja heeft geen trek in avondeten, ik maak daarom voor mijzelf een noedelsoepje klaar, heb ik toch wat warms. Na het eten duik ik even mijn bed in om wat uit te rusten. Als ik eruit kom, start de wacht voor de eerste nacht. Echt slapen doen we de eerste nacht meestal niet, maar als je ligt rust je toch wat uit. Gedurende de nacht trekken er regelmatig buien over, soms met veel wind. Ik besluit de yankee deels te reven. Zo varen we met 2 riffen in het grootzeil en een gereefde yankee comfortabel en snel door de nacht. De volgende morgen is er niet veel veranderd, de wind is continu tussen de 18-25 kn met in de buien wat extra wind. Wel zijn de golven aanzienlijk hoger geworden. Het schiet in ieder geval wel lekker op.

Positie : 15°59.928'S 154°06.515'W
Log     : 15.667 nm (dagafstand 140 nm)
Motor  : 3.378,0 h
Tijd     : 21:00 h UTC (11:00 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten