zondag 8 september 2019

Naar Tonga: dag 5

Zoals gisteren al aangegeven, was de wind wat aan het afnemen. In de loop van de middag nam de wind in eerste instantie eerst nog even toe tot 12-17 kn. Dat duurde echter niet lang. Voor ons zagen we een brede donkere wolkenlucht, waar we niet onderdoor konden kijken, regen dus. Ik stuurde op de stuurboordzijde van de wolkenformatie aan, in de hoop de regen deels te ontlopen. Dat lukte in eerste instantie aardig, echter op een gegeven moment begon het alsnog te regenen. Daarbij zat er ook weer eens iemand met zijn vingers aan de schakelaar van de wind. Van het ene op het andere moment hadden we dus geen wind meer. De rest van de middag en een deel van de avond zijn we bezig geweest met de zeilvoering. Diverse keren gegijpt, zeilen groter maken, dan weer kleiner. Vandaag zijn we ook bezig geweest met vissen. Op een gegeven moment had ik beet. De vis ging er direct vandoor, wat ik ook deed, de lijn bleef naar buiten lopen.
Een mooie tonijn, tijd om heerlijke gerechten te maken.
Dan ineens een grote ruk en de lijn is gebroken. Als ik een nieuw kunstaas heb gemonteerd, gaat de lijn direct weer naar buiten. Helaas geen vis vandaag. Gedurende de nacht neemt de wind geheel af tot waardes onder de 5 kn. We zeilen nu nog met een snelheid van 1-2 kn, gelukkig wel in de goede richting. Ik laat Sonja slapen en duik zelf onder een dekentje in de kuip. De Ikinoo gaat op dit moment nergens heen. Als we 's-morgens wakker zijn, starten we de motor. Opnieuw gaat de hengel uit. Nog geen half uur later zie ik dat we beet hebben. Eerst 2 korte rukjes en dan ineens vol er bovenop. Na een half uurtje worstellen hebben we een mooie tonijn in de kuip liggen. We hangen hem aan een lijntje overboord zodat hij leeg kan bloeden. Ondertussen is er wind gekomen, Snel zetten we zeilen goed en de motor kan weer uit, De wind neemt al snel toe tot 18-25 kn, iets ruimer dan halve wind binnenkomend, volop zeilplezier dus.

Positie : 17°13.375'S 163°08.212'W
Log      : 16.169 nm (dagafstand 86 nm)
Motor  : 3.380,20 h
Tijd     : 21:00 h UTC (11:00 h LT)