vrijdag 13 september 2019

Naar Tonga: dag 10

Het kan deze reis echt niet op, vandaag was het weer een prachtige dag met volop zon en wind gedurende de nacht en de ochtend. Het weer was gedurende de dag gelijk aan de dag ervoor, veel zon en niet al te veel wind. Net genoeg om lekker te kunnen zeilen. Ook vandaag zijn we aan het vissen geweest. Ik heb gen vis gevangen, wel bijna een vogel. Omdat ik gebruik maak van een aas dat aan de oppervlakte blijft, was deze gespot door een vogel. In eerste instantie had ik het niet door, totdat ik zag dat hij elke keer het aas uit het water haalde en het daarna weer liet vallen omdat deze te zwaar was. Toen ik het aas had binnen gehaald ontbrak de staart van het kunstaas. De rest van de dag maar niet meer gevist. Voor het avondeten heb ik macaroni gemaakt. Sonja had een balansdag, dus had geen trek in dit gerecht. Ik had er één pepertje door gedaan, dat maakte de macaroni super pittig. Er bleef genoeg over om morgen met twee personen van te eten. Zodra het schemerig werd, merkte ik dat de golfslag veranderde, hij was rommelig en hoger dan bij de heersende wind te doen gebruikelijk. Zekerheidshalve heb ik het 2e rif in het grootzeil gezet. Ik was nauwelijks klaar of de wind nam toe naar 18-24 kn met uitschieters naar boven. De Ikinoo ging er met een dikke 8 kn vandoor. Gedurende de avond nam de wind verder toe, tijd om de yankee wat te reven. Zo bleef het comfortabel aan boord en kwam tevens de snelheid niet meer onder de 7,0 kn. Heerlijk zeilweer dus. De gehele nacht bleef het zo doorwaaien.
Zodra we ingangspas zijn gepasseerd, wordt het water rustig
Vroeg in de ochtend verscheen Tonga aan de horizon, tenminste Sonja zag deze verschijnen, ik lag nog op één oor. Dit was veel vroeger dan gepland. Vlak voordat we de ingang van Tonga naderde, kwamen we twee walvissen tegen. We zagen grote spuiters en even later twee staarten op het moment dat ze onder de boot door doken. Om 10:00 uur lokale tijd verlegde wij onze koers naar de ingang van Tonga. Om 11:30 lagen we vast aan een mooring bij het plaatsje Neiafu. Voorlopig blijven we hier een paar dagen, maar eerst maandag inklaren, dat kan hier namelijk in de weekenden niet.

Positie : 18°39.9478'S 173°58.976'W
Log      : 16.769 nm (dagafstand 147 nm)
Motor  : 3.382,7 h
Tijd     : 22:30 h UTC (11:30 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten