donderdag 5 september 2019

Naar Tonga: dag 2

Het weer is onveranderd, regelmatig trekken er buien over. De wind is nu continu tussen de 22-28 kn met uitschieters naar hogere waarden. De hoogst gemeten waarde in een windvlaag is nu 39,5 kn. Regelmatig verstel ik de windvaan, zodat we zo comfortabel mogelijk zeilen, dan maar een paar mijl meer. We volgen nu niet de ideale rechtstreekse lijn maar varen een koers die ons meer noordelijk voert. We blijven zo rond de 16e breedtegraad hangen en zeilen puur westwaarts. De goede koers zou veel zuidelijker liggen, we zijn nu zo'n 40 nm van de ideale lijn afgeweken. We hebben voor deze strategie gekozen om zo om de sterkste wind heen te varen. Tevens geeft dit aan het einde van de reis meer kans op goede wind uit een gunstige hoek. Als ik de windvaan weer wat verstel zie ik dat de lijnen een beetje loshangen, mogelijk doordat ze doornat zijn. Ik stel de spanning opnieuw in. Niet veel later zie ik dat de lijnen opnieuw slap hangen. Dan zie ik het euvel, het lijntje, waarmee het eerste blokje aan de railing vastzit, is gebroken, waardoor deze naar achteren is geschoven. Met een dynema lijntje herstel ik dit en plaats het blokje weer op de juiste positie. Een half uur later werkt alles weer prima. Voor het avondeten maken we tortilla's, gevuld met kip, gebakken ui en één vers gesneden pepertjes. Heerlijk, alles gaat schoon op. 's-Nachts neemt de wind kortstondig wat af, ik denk erover om de yankee deels te ontreven. Ik besluit toch maar even te wachten. Niet veel later is de wind in alle hevigheid weer terug met 22-28 kn wind en vlagen naar hogere waardes. Volgens de voorspellingen blijft dit zo tot morgen, daarna neemt de wind iets af. We zullen zien.

Positie : 15°51.862'S 156°45.246'W
Log     : 15.812 nm (dagafstand 154 nm)
Motor  : 3.378,0 h
Tijd     : 21:00 h UTC (11:00 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten