Onze ligplaats voor 7 weken |
Eindelijk, we kunnen weer
verder met onze zeilreis. Wel met een geweldige knoop in onze maag omdat het
vertrouwen in de motor niet echt groot is na de afgelopen gebeurtenissen. Maar
voor het zo ver was dat we konden vertrekken, is er het nodige gebeurd. Ons
pakketje met onderdelen was, sinds het vertrek uit Australië, zoek. Na meer dan
een week gewacht te hebben, hebben wij dit gemeld bij de leverancier. Gelijk is
men een zoekactie gestart. Wij hadden daar echter niet heel veel vertrouwen in.
In overleg met de leverancier van de onderdelen, is er een tweede pakketje
verstuurd met een andere transporteur. Een paar dagen later gebeurde er ineens van
alles tegelijk. Op maandagmiddag kregen we de melding dat ons eerste pakketje
was aangekomen op de luchthaven van Papeete. Dinsdagmorgen ben ik direct naar
het vliegveld gegaan om ervoor te zorgen, dat de benodigde administratieve
rompslomp, snel zou verlopen. Bij het vliegveld stuurde men mij door naar het
hoofdkantoor op het industrieterrein van Papeete. Daar aangekomen bleek dat men niet verder kon met het
invoeren van het pakketje omdat de rekening ontbrak. Gelukkig had ik hiervan
een email bericht ontvangen, zodat 5 minuten later de rekening was geprint. Met
alle papieren in mijn handen werd ik vervolgens doorgestuurd naar een agent
die, tegen betaling natuurlijk, het inklaren van het pakketje kon regelen. Op
woensdag kwam de havenmeester langs met de melding dat ook ons tweede pakketje
was gearriveerd. In overleg met de leverancier, hebben zij het pakketje
teruggeroepen.
Donderdagmiddag kreeg ik van de agent de melding dat alles was
geregeld en dat ik het pakketje bij hen kon ophalen. Het eind van het liedje
was dat dinsdags de motor weer prima draaide. We hadden uit voorzorg de olie
verwisseld. Vreemd genoeg kwam er negen liter olie uit in plaats van de zeven
liter die ik erin had gestopt. Waarschijnlijk zit er dus diesel in de olie. We
hopen maar dat dit is veroorzaakt door de eerdere problemen en niet door een
lekkage van de dieselpomp naar het carter van de motor. Zoals bij de aanhef
beschreven, was het dan eindelijk zo ver dat we op woensdag konden vertrekken, na een oponthoud van 7 weken. Ons volgende doel werd Moorea. De havenmeester en zijn hulpje kwamen ons netjes
helpen bij het losgooien van de trossen. Wat dat betreft is de service in deze
jachthaven prima geregeld. Om 09:45 waren we los en voeren we op de motor naar
buiten. We waren nauwelijks onderweg of we werden verwelkomd door een groep
dolfijnen. Veel mooier kan de reis niet beginnen. Om de motor te testen hebben
we de gehele tocht naar Moorea op de motor gevaren.
Er kwam geen rook meer uit
de uitlaat en de motor klonk mooi regelmatig. Na een aantal uurtjes varen, kwamen
we bij de ingang van de Cook baai, waar opnieuw dolfijnen rond de boot kwamen
zwemmen. We gooide ons anker uit aan het einde van de Cook baai, een mooie
diepe baai met aan het einde het dorpje Pao Pao waar wat kleine winkeltjes zijn en een restaurantje. Twee dagen later was Sonja jarig. Helaas vonden we geen geschikt restaurant om
dat eens uitgebreid te vieren. We hebben ons daarom maar zelf verwend met een
pizza uit de diepvries en een hele goede witte wijn. Van Moorea hebben we verder
niet veel gezien omdat we eigenlijk direct verder wilden naar Huahine, een
tochtje van iets meer dan 90 nm.
Omdat we niet in het donker wilden aankomen,
vetrokken we in de loop van de middag zodat we ’s-morgens vroeg bij Huahine aan
zouden komen. Het werd een wat turbulent nachtje met veel buien en de daarbij
behorende harde wind die varieerde tussen de 25-35 kn. Met een goede
zeilvoering is dat echter geen probleem. In de loop van de nacht nam de wind af
naar 20-25 kn. In het donker naderde we Huahine, we zagen volop lichtjes langs
de kust. De wind was, zoals voorspeld, gekrompen zodat we het laatste uur moesten
opkruisen tegen de wind in. Bij opkomend daglicht streken we zeilen en voeren
via de Avepehi pas naar binnen. Direct was de deining veel minder en voeren we
op rustig vlak water. Niet veel later lag het anker, op zestien meter diepte, in de
grond.
Nog dezelfde dag ben ik alleen naar de kant gegaan om het dorpje te
verkennen. Er zijn diverse restaurantjes, een Super U, een verhuurbedrijf voor auto’s,
scooters en fietsen en natuurlijk vele winkeltjes met kleding en
hebbedingentjes. Ik reserveerde voor de volgende dag een scooter met een 125 cc-motor.
Aan het einde van de dag zijn we gezamenlijk naar de Huahine Yacht Club gegaan,
waar we heerlijk hebben geborreld voor de helft van de prijs en waar we genoten van de
prachtige zonsondergang. Als we de volgende ochtend wakker worden, is de lucht
grijs en regent het pijpenstelen. Niet echt een dag om er met een scooter op uit te trekken. We
blijven die dag dan ook maar op de boot en lezen veel, terwijl het buiten met enige
regelmaat regent.
De volgende dag is het weer echter schitterend. Redelijk op
tijd staan we bij de verhuurder. Hij begreep dat wij de vorige dag niet waren
komen opdagen. Er was alleen geen scooter meer beschikbaar, wel een auto. Dat
was dus snel geregeld. Hier huur je een auto voor $ 50,00 per dag, zonder borg
of extra kosten voor de verzekering. Rustig rijdend zijn we het eiland gaan
verkennen, als je namelijk te snel rijdt ben je binnen een paar uur rond. Het
eerste wat opviel was dat er nergens enig vuil langs de kant van de weg te
vinden was. Wel zagen we een groepje mensen bezig de kanten van de weg te
maaien. Overal waar je komt zijn er afvalverzamelpunten waar je het afval
gescheiden kunt deponeren. Huahine ziet er dus schoon en verzorgt uit. Huahine
bestaat uit twee eilanden die, doormiddel van een brug, met elkaar zijn
verbonden. Een van de sporten hier is om van de brug af te springen. Dat hebben
wij maar aan de lokale bevolking overgelaten. Na enge tijd gereden te hebben,
stopte we bij een winkeltje waar ze schitterend gekleurde pareo’s verkochten. Deze
werden ter plaatse door de eigenaresse gemaakt. Zij beschilderde de katoenen
doeken uit de vrije hand, dus zonder gebruik te maken van sjablonen, zoals je
dat bij de meeste andere winkels ziet. Sonja werd direct verliefd op een hele mooie pareo met
prachtig geschilderde bloemen. De eigenaresse, met de naam Mery, woont hier
samen met haar zoon en vader. Haar zoon helpt haar in het atelier en bij de
verkoop.
Sonja kreeg, nadat ze zelf haar pareo had uitgezocht en deze was betaald,
uitgebreid instructie over de vele manieren waarop je deze doek kan knopen tot
een leuk jurkje. Ik bleef fotograferen, wat kun je hier veel mee variëren.
Na
afloop reden we, op haar advies, een stukje terug. Hier was een hotel, langs
het water, waar we op het terras even een cappuccino en een thee hebben
gedronken en we samen een heerlijke sandwich hebben gedeeld. Hierna reden we
rustig verder langs de kust. Onderweg hadden we de meest schitterende
uitzichten. We kwamen zelfs een oude catamaran tegen die hier een tweede leven
had gekregen als woning. Ook zagen we op diverse parkeerplaatsen langs de weg,
dat mensen de schillen van een kokosnoot vast maken aan de stam van een boom,
waarna er een plant in werd gezet.
Dit geeft een prachtig eindresultaat. Of het goed is voor de boom weten we niet. Na enige uren rijden stopten we op een parkeerplaats van een Parelkwekerij. Vanaf de parkeerplaats werden we met een motorbootje naar een huisje op het water gebracht. Hier kregen we uitleg hoe het kweken van de parels in zijn werk gaat. De groei van een parel neemt minimaal 18 maanden in beslag. Nadat deze zijn geoogst, worden ze geselecteerd op de zuiverheid van vorm, de grootte, de kleur en de glans. Een parel die perfect rond is, een grootte heeft van meer dan 10 mm, één egale kleur heeft en daarnaast ook nog eens mooi glanst, kan zo maar een paar duizend dollar opbrengen. Daarna konden we de winkel bekijken, waar men lokaal gemaakt aardewerk en diverse sieraden met parels had uitgestald. Na een uurtje bracht het motorbootje ons weer terug naar de wal. Helaas voor hen zonder dat wij in de buidel hadden getast voor één van de sieraden. Halverwege de middag waren we terug bij het hotel met terras, waar we hebben gezwommen, gesnorkeld en een heerlijk biertje hebben genuttigd. Na het inleveren van de auto bezochten we nog even het happy hour van de Huahine Yacht Club. Zo was er een mooie dag ten einde.
Na nog een dagje rustig voor anker te hebben gelegen, zijn we verder
gezeild naar Tahaa. In eerste instantie wilde we naar het eiland Raiatea, maar
door deze over te slaan kregen we wat meer tijd voor de overige eilanden. We
zijn op tijd vertrokken zodat we bij 10-13 kn wind rustig zeilend met een
gangetje van 4 kn naar Tahaa konden zeilen. Eenmaal voorbij de Toahotu pas
gingen we stuurboord uit naar onze ankerplek. Niet veel later lag ons anker
netjes vast in het zand op een diepte van zeven meter. De volgende dag zijn we
met onze dinghy richting het privé eiland Toahutu gevaren, waar we bij een
koraaleilandje ons ankertje hebben uitgegooid en we heerlijk hebben gesnorkeld.
De dag daarna stond er helaas geen wind, dus op de motor voeren we naar de
andere kant van het eiland Tahaa, naar de Tapuamu baai. De route erheen langs
de riffen is uitsteken bebakend zodat het eigenlijk relatief veilig is. In de
baai was nog één mooring vrij, zodat we al snel lekker vastlagen. Het voordeel
van een mooring is, dat je direct naar de wal kunt, iets wat wij als we voor
anker gaan nooit doen. In de baai is een klein dorpje met twee rum fabriekjes,
een supermarktje, een eenvoudige pizzeria en een tankstation. Het stelt dus
niet zo veel voor. Wat deze ankerplek echter aantrekkelijk maakt is dat je
vanaf hier met je dinghy naar een twee eilandjes kunt varen om te snorkelen. Op
het grootste eiland is een lux resort gebouwd. Tussen de eilandjes in bevindt
zich een koraaltuin. De engte tussen de eilandjes is afgezet zodat er geen
boten kunnen varen. Op het moment dat wij het grootste eilandje naderde, zagen
we, op een diepte van één meter, een grote rog naast onze dinghy zwemmen. Wat
zijn het toch prachtige elegante vissen. Honderd meter verder hebben wij onze dinghy
geankerd. Eenmaal aan de wal, liepen we over een smal paatje een paar honderd
meter verder de engte tussen de eilanden in. Eenmaal in het water zwem je
voorzichtig naar wat dieper water. Omdat er wat stroming staat, word je
langzaam voortbewogen langs en over het koraal. Je ziet hier echt prachtig
gekleurd koraal en natuurlijk de meest schitterend gekleurde vissen. Je waant
jezelf in een gigantisch aquarium.
Na een uurtje snorkelen kom je vanzelf weer
bij je dinghy uit. Helaas hebben we geen goede onderwatercamera, anders hadden
we hier zeker veel foto’s gemaakt. De volgende dag waren we weer op tijd op
pad. Ditmaal ging de tocht naar Bora Bora, een van de meest bekende eilanden
van Frans-Polynesië. Onderweg stond er niet al te veel wind zodat we soms
zeilde met de motor aan en dan weer met de motor uit. Hoe dichter we bij Bora
Bora kwamen des te meer wind begon er te staan. Dat heeft alles te maken met de
vorm en de hoogte van het eiland, waardoor de wind er omheen wordt geperst. Vlak
voor de ingang van de Teavanui pas streken we de zeilen en voeren we op de
motor naar de ankerplek. Direct hadden we contact met de Ocean Goose, die hier
al een paar weken aan diverse moorings heeft gelegen. We hebben onze Ikinoo
vastgemaakt aan de zijkant van de Ocean Goos, zodat we even bij hen aan boord
konden stappen voor een hartelijk welkom.
Na een half uurtje kwam de beheerder
van de moorings langszij met de mededeling dat hij voor ons nog een vrije
mooring had. Niet veel later lagen we dus vast achter onze eigen mooring. Aan
het einde van de middag zijn we nog aan boord geweest bij onze vrienden voor
een borrel en een hapje en opnieuw een vaarwel. Zij gingen de volgende dag
verder naar Tonga met mogelijk een tussenstop op Palmerston. Wij blijven hier
zeker nog een week. We willen het eiland nog bezichtigen, inkopen doen,
uitklaren en de water en dieseltanks volgooien. Het uitklaren neemt hier minimaal
24 uur in beslag, zodat we dit direct de eerste dag al hebben geregeld. Bij ons
eerste bezoek aan het eiland troffen we direct een local die ons een twee uur
durende tour rond het eiland aanbood voor een schappelijke prijs.
Daarbij
konden we onderweg uitstappen bij een prachtig mooi strand, waarna hij ons enige
uren later weer zou ophalen. Toen wij de volgende ochtend aankwamen bij de
parkeerplaats, had hij net 2 mensen in laten stappen, om deze weg te brengen
naar het strand. Als we er geen bezwaar tegen hadden konden we direct mee. Achter
in de Jeep maakten we ondertussen kennis met het andere koppel. Zij waren
afkomstig uit Los Angeles en hier op vakantie met een cruiseschip, waarop ze
een rondreis maakten van 10 dagen. Het schip bleef hier twee dagen zodat ze
voldoende tijd hadden. Bij aankomst bij het strand was het echtpaar echter van
idee veranderd en besloten ze samen met ons de tour rond het eiland te maken.
Onze gids vertelde diverse wetenswaardigheden over het eiland en over de
geschiedenis van het eiland gedurende de tweede wereldoorlog. Hij bleek hier
geboren en getogen te zijn.
Helaas was het wat bewolkt die dag, maar toch liet
hij ons de resorts met huisjes op het water zien, brachten we een bezoek aan
een winkel met Pareo’s en andere snuisterijen, bezochten de plek waar de
Amerikanen in de 2e wereldoorlog hun basis hadden gebouwd, bekeken
we een oud kanon uit die tijd en werden we vervolgens afgezet bij een mooi
strand met bijbehorend restaurant. Hier hebben we gezwommen en helaas enge uren
moeten schuilen vanwege de druilerige regen. We zaten aan tafel met een jong
stel dat zat te kaarten. Het spel was redelijk snel op te pikken. Nadat zij het
eerste spelletje hadden gespeeld vroegen zij of dat we mee wilden spelen. Zo
zit je dan ineens spontaan met totaal onbekende mensen een spelletje te spelen.
Zij wonnen wel, maar tocht het was geweldig leuk.
Nadat we waren opgehaald door onze chauffeur, maakten we nog even een tussenstop bij een vriend van hem die in zijn tuin een kanon uit de tweede wereldoorlog en twee scheepsankers heeft liggen. Indrukwekkend om dit te zien. Als afsluiting reden we langs Bloody Mary's, het meest bekende restaurant dan wel bar hier op Bora Bora. Veel boten gooien hun anker uit direct voor dit restaurant om zodoende elke avond met happy hour hier voor de helft van de prijs wat te kunnen gaan drinken.
’s-Avonds zijn we bij een
restaurant aan het water nog wat gaan eten. De prijzen waren hier echter zo exorbitant
hoog, dat wij besloten het maar bij een paar drankjes en een tapasschotel te houden.
De wijnkaart vermelde diverse wijnen van meer dan € 1.500,00 per fles. De volgende dag kwamen Ierse
vrienden van ons naast ons aan een mooring liggen. We hadden hen eerder ontmoet
in Panama en op Tahiti. Gezamenlijk kijken we nu naar het weer en de
weersontwikkelingen. Zodra er een goed window is vertrekken we naar Tonga, een
afstand van ruin 1.300 nm. Normaal staat er rond deze tijd een mooie passaatwind uit het
oosten, dit jaar zijn de depressies in het zuiden echter zo talrijk en sterk
dat ze het weer op deze breedtegraad sterk beïnvloeden. Het is dus even geduld
hebben. We hebben besloten om op dinsdag 3 september te vertrekken. Er is dan een weer venster van enkele dagen met een goede wind met aansluitend wat minder wind, gevolgd door een periode met veel meer wind dan wij echt leuk vinden. Dat kan onderweg echter nog veranderen want zo ver vooruit kijken is toch niet goed mogelijk. Voor het vervolg zie onze berichten van de overtocht.
Moorea ligt voor onze boeg, op de motor varen we er naar toe |
Onze ankerplek in de Cook baai van Moorea |
Een prachtige muurschildering in het plaatsje Pao Pao |
Bij aankomst aan land werd ik door dit vogeltje verwelkomd |
Een van de schitterende uitzichten |
Cursus in het knopen van een pareo, gegeven door Mery de eigenaresse van de winkel |
Een heerlijk terras aan het water, tijd voor koffie en thee. |
Dit geeft een prachtig eindresultaat. Of het goed is voor de boom weten we niet. Na enige uren rijden stopten we op een parkeerplaats van een Parelkwekerij. Vanaf de parkeerplaats werden we met een motorbootje naar een huisje op het water gebracht. Hier kregen we uitleg hoe het kweken van de parels in zijn werk gaat. De groei van een parel neemt minimaal 18 maanden in beslag. Nadat deze zijn geoogst, worden ze geselecteerd op de zuiverheid van vorm, de grootte, de kleur en de glans. Een parel die perfect rond is, een grootte heeft van meer dan 10 mm, één egale kleur heeft en daarnaast ook nog eens mooi glanst, kan zo maar een paar duizend dollar opbrengen. Daarna konden we de winkel bekijken, waar men lokaal gemaakt aardewerk en diverse sieraden met parels had uitgestald. Na een uurtje bracht het motorbootje ons weer terug naar de wal. Helaas voor hen zonder dat wij in de buidel hadden getast voor één van de sieraden. Halverwege de middag waren we terug bij het hotel met terras, waar we hebben gezwommen, gesnorkeld en een heerlijk biertje hebben genuttigd. Na het inleveren van de auto bezochten we nog even het happy hour van de Huahine Yacht Club. Zo was er een mooie dag ten einde.
Een collage met parelkwekers, houtsnijwerken en de parelfarm. Linksboven de catamaran in zijn tweede leven. |
Uitzicht vanaf onze ankerplek op Tahaa met uitzicht op Bora Bora, het luxe ressort in de verte en de snorkelpas. |
Bora Bora met zijn karakteristieke bergtoppen |
Soms ia de natuur te mooi voor woorden |
Voor één keer samen op de foto met op de achtergrond
de luxe huisjes boven het water voor een paar honderd
Dollar per nacht.
|
De buitenwinkel met vele Pareo's |
Het oude kanon uit de 2e wereldoorlog |
Bezoek aan Bloody Mary's |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten