vrijdag 6 september 2019

Naar Tonga: dag 3

Vandaag is het de eerste dag dat we geen buien over ons heen hebben gekregen. Wel zien we diverse buien om ons heen. Het is zonnig met enige wolkenvelden. De wind is onveranderd 22-28 kn uit Oostzuidoostelijke richting, met uitschieters naar boven tot ruim boven de 30 kn. We beginnen nu aardig in onze flow te komen, meestal duurt dit zo'n drie dagen. Het is wel wat onrustig zeilen omdat de deining niet geheel uit dezelfde hoek komt als de wind. Hierdoor krijgt de Ikinoo af en toe een zwieper, waardoor deze sterk oploeft. Hierdoor komt de yankee, die uit staat op de spi-boom, dan bak te staan. Ik moet dan snel handmatig ingrijpen. Als het eenmaal zo ver is, krijgt de windvaan hem namelijk niet meer vanzelf uit deze positie. Met de hand duw ik dan het stuurwiel in de goede richting. Een groot deel van de middag en de avond zijn we hiermee bezig. Bij het overpeinzen van het probleem, bedenk ik opeens dat ik de giek met de neerhouder nog steeds strak heb staan. Hierdoor heeft het grootzeil te weinig twist en bouwt te veel druk op. Zodra ik de neerhouder wat losser heb gezet, ontstaat er meer twist in het grootzeil en wordt het oploeven minder heftig. Nu blijft de Ikinoo beter op koers. De rest van de nacht verloopt rustig en we kunnen beide goed slapen. Als ik wakker word uit mijn 2e slaapperiode, zie ik dat de wind verder naar het noorden is gegaan, zodat de koers is gewijzigd. Hier hadden we al rekening mee gehouden. Ook is de wind minder sterk geworden, we hebben nu 16-24 kn wind staan.

Positie : 16°07.888'S 159°27.390'W
Log     : 15.961 nm (dagafstand 158 nm)
Motor  : 3.378,0 h
Tijd     : 21:00 h UTC (11:00 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten