We varen met een grote boog om Sri Lanka en de daar
aanwezige Shipping Lane heen. Het zijn wel 6 nm extra, maar dat maakt het leven
een stuk simpeler en we houden zeewind in plaats van in de luwte van Sri Lanka
te komen. We merken echter dat er aan de buitenzijde van de Shipping Lane ook
nog steeds veel scheepvaartverkeer is, blijkbaar omdat schepen uit alle
richtingen hier samenkomen. We zijn dus de gehele dag bezig om de koersen van
schepen te controleren en eventueel onze koers iets te verleggen.
|
Sonja zit voor op de boeg terwijl de dolfijnen onder haar op de golven spelen. |
Tot twee keer
toe worden we opgeroepen met het verzoek om een koerswijziging door te voeren.
Langzaam maar zeker neemt de bewolking toe en de wind af. Ik maak ondertussen
een warme maaltijd van Chili con Frutas voor mijzelf en voor Sonja warm ik een
blikje tomatensoep op. Ik heb nog genoeg Chili over voor nog een dag. Iets na
vieren is het over met de pret, er is onvoldoende wind, dus starten we de
motor. Het begint met regenen en onweren, dat blijft zo de gehele nacht doorgaan.
Ook nu moeten we constant goed op het scheepsvaartverkeer letten. Als ik een
dutje doe, krijgt Sonja nog bezoek van een groep dolfijnen, altijd leuk. Vroeg
in de ochtend komt de wind terug en kunnen we weer zeilen en kan de motor weer
worden uitgeschakeld. Als ik uit mijn 2
e slaap kom, is het een
grijze dag met een mooie 15-20 kn wind. De Ikinoo heeft er wel zin in. Omdat we
stroming mee hebben, rond Sri Lanka, van ongeveer 1,5 kn/uur, doen we binnen 24
uur een 30 nm meer dan dat het log aangeeft.
Positie: 05°57.028’N 078°38.291’E
Log: 25.396 nm (147 nm gevaren, nog 348 nm te gaan)
Motor: 627,6 h
Tijd: 09:00 h LT 02:00 h UTC
Geen opmerkingen:
Een reactie posten