De gehele dag is het een beetje half bewolkt en heiig, het zicht is ongeveer 6 nm. De wind blaast onverminderd uit het noordoosten met een kracht van 15-20 kn. In de loop van de ochtend neemt deze zelfs toe naar 18-25 kn. Hij komt net iets ruimer binnen dan halve wind. We leggen tussen 09:00 en 15:00 uur 47 nm af, het gaat dus best hard. Aan het einde van de middag maakt de combinatie van opbouwende golven en wind het niet comfortabel aan boord. We zetten het 3e rif erin en varen zo samen met de kotterfok iets rustiger verder. De snelheid blijft tussen de 6-7 kn hangen. Wel zien we dat er in de bovenkant van het grootzeil opnieuw een scheurtje zit, we moeten dus voorzichtig met dit zeil omgaan om erger te voorkomen. Aan het einde van de middag zien we een schip schuin achter ons, die geen AIS heeft ingeschakeld. Gezien de grootte van het schip en de constructie van de opbouw, denken we dat het een walvisvaarder is die hier bezig is met illegaal vissen op deze mooie beesten. We proberen het schip op te roepen, maar ze reageren niet. Als Ik aan het einde van de dag de lijn van mijn hengel binnenhaal, blijkt dat de lure verdwenen is. Ik heb niet gezien dat we beet hebben gehad. Dit is de zoveelste lure deze reis. Het wordt nog een kostbare aangelegenheid dat vissen. Aan het begin van de avond neemt de wind iets af. Met een behouden zeilstand gaan we de nacht in. Gedurende nacht neemt de wind verder af naar 10-15 kn. Als ik ’s-morgens wakker wordt, is het zonnige dag. We verruilen de kotterfok voor de yankee om wat meer snelheid te creëren.
Positie: 06°20.509’N 076°10.734’E
Log: 25.518 nm (149 nm gevaren, nog 200 nm te gaan)
Motor: 627,6 h
Tijd: 09:00 h LT 02:00 h UTC
Geen opmerkingen:
Een reactie posten