maandag 30 januari 2023

Dag 13 naar de Maldives

We hebben vanmorgen de klok opnieuw een uur teruggezet omdat we 75°E zijn gepasseerd. De weercondities zijn hetzelfde als gisteren, lichte wind uit het noordoosten, zon, sluierbewolking en matig zicht. De Ikinoo zeilt nog steeds rustig bij deze condities en gaat dan ook gestaag vooruit met een snelheid van 3 - 4 kn. We hebben de tijd, want we moeten nog maar 100 nm de komende 24 uur. We vissen de gehele dag maar vangen niets, we hebben zelfs geen beet. Zo gaan we rustig de nacht in. Gedurende de nacht zien we een Indiaas oorlogsschip op ons afkomen. Ze nemen geen contact met ons op, maar blijven wel de rest van de nacht bij ons. Pas als het schemerig wordt, wijzigen ze hun koers en nemen afscheid van ons. Later horen we dat ze ervan op de hoogte waren dat wij zouden komen, onze agent in de Maldives had onze gegevens aan hen doorgegeven. Hoe meer we de Maldives naderen des te sterker wordt de stroming uit het zuiden.

Het eilandje waar we gaan inklaren voor de Maldives.
De combinatie van de stroming die bijna dwars binnenkomt en de lichte wind, zorgen ervoor dat de koers door het water sterk verschild van de koers over de grond. Als we zo doorvaren schieten we de Maldives voorbij. We proberen van alles, zelfs gijpen om dit te voorkomen, het lukt echter niet. Dan maar de motor aan en de zeilen weg. Rustig varen we op de motor naar de passage die ons binnen het atol brengt. Het is nog zo’n 5 uur varen met een snelheid van 4 kn. De stroming is nog steeds 2 – 2,5 kn,  maar ons doel is bereikbaar. Bij het naderen van de eilanden, wordt de stroming minder. We varen het Ihavandiffulu atol binnen. We laten ons anker vallen bi het plaatsje Uligan aan de westkant van het eiland Uligamu. We hebben de reis volbracht.

Positie: 07°05.151’N 072°55.003’E
Log: 25.695 nm (100 nm gevaren en aangekomen)
Motor: 632,7 h
Tijd: 08:00 h LT 03:00 h UTC

Voor de statistieken van deze reis: