maandag 30 januari 2023

Dag 9 naar de Maldives

De gehele dag blijft het zonnig weer met een hoge sluierbewolking en wat kleine laaghangende wolken. De wind blijft uit het noordoosten komen en varieert gedurende de dag. Urenlang hebben we 10-15 kn wind staan, om dit vervolgens weer af te lossen met een periode met 18-24 kn wind. De Ikinoo blijft onverminderd sneller zeilen dan 5 kn, heerlijk zeilweer dus. ’s-Middags maak ik een warme maaltijd klaar bestaande uit gebakken krielaardappeltjes, doppertjes en cocktailworstjes met gesnipperde uit, mayonaise en curry saus. Smullen dus. Omdat we dichter bij Sri Lanka komen neemt het aantal vissersbootjes wat we zien toe. Ook de zeeschepen nemen in aantal toe. Zo gaan we rustig de nacht in. Als ik om elf uur ‘s-avonds de radar aan doe, voor een controle op squalls, zie ik rond om ons heen schepen, echter op de plotter zie ik geen AIS-signalen van de schepen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Ik duik in het boekje van de AIS-transponder en het eerste wat ik lees is ”controleer de bekabeling van de antenne”. Het schiet mij ineens te binnen, voor mijn vertrek naar Nederland, heb ik de antennekabel in het kastje onder de mast losgenomen in verband met het vele onweer in deze regio. Zodra ik de kabel heb aangesloten verschijnen alle AIS-signalen weer op de plotter. We voeren dus al ruim 2 weken zonder VHF of AIS!! Beetje dom vind ik van mijzelf. De gehele nacht ben ik in de weer om veilig de Shipping Lane bij Sri Lanka te passeren, het is hier haast net zo druk als in de Malakka Street. Om halfzeven is de drukte achter de rug en neemt Sonja het van mij over. Tijd om een paar uurtjes te gaan slapen. Als het licht wordt, zien we dat het weer onveranderd is, hoge sluierbewolking en een zon die daar doorheen probeert te prikken.

Positie: 05°39.733’N 081°04.181’E
Log: 25.279 nm (139 nm gevaren, nog 501 nm te gaan)
Motor: 614,0 h
Tijd: 09:00 h LT 02:00 h UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten