donderdag 2 maart 2023

Dag 10 naar Djibouti

We varen de gehele dag op de motor. Soms lijkt de wind even terug te komen, maar dat is meestal van korte duur. Gelukkig is de zee ook bijna helemaal vlak geworden. We kunnen een paar uurtjes zeilen met 3-4 kn als de wind tijdelijk even wat toeneemt. Daarna varen we echter weer op de motor. Voor het diner maak ik voor het eerst in een hele lange tijd weer mijn “Oostenrijks aardappelgerecht”, bestaande uit gebakken aardappelschijfjes met gebakken ui en champignons en dat alles door elkaar geroerd met wat milde kerriepoeder. Normaal gaan er reepjes gebakken bacon in, maar die hebben we niet. In plaats daarvan neem ik een blik cocktailworstjes, snij ze doormidden en bak ze mee. Als laatste wat zout naar smaak toevoegen. Een heerlijk gerecht waar ook onze kinderen dol op waren. De pan gaat helemaal leeg.

Het begin van het TSS met het door mij geplaatste waypoint.
Om 22:30 uur LT zijn we bij het waypoint dat het begin van het TSS aangeeft. Hier begint onze tocht tussen de west en oost gaande zeeschepen met aan de ene kant Jemen en aan de andere kant Somalië. We zeilen dus in de “middenberm” van het Traffic Separation Scheme. Vanaf hier staan we, de komende 500 nm, onder continue bewaking van de Ukmto organisatie die hier patrouilleert met oorlogsschepen en ook periodiek met een vliegtuig de omgeving verkent, Minimaal één keer per dag worden we door het vliegtuig opgeroepen. Rik van de Incentive beantwoord de oproep namens de groep. Bij het betreden van het verhoogde risicogebied, heb ik mij telefonisch al aangemeld bij de Ukmto. Ik geef hen elke dag om 08:00 uur UTC onze positie, koers en snelheid door. Ze weten dus, elk moment van de dag, waar we zijn. Voor noodgevallen hebben we een alarmnummer, die ik met onze Iridium telefoon kan bellen, waarop zij direct reageren. In het TSS varen alle schepen die van of naar het Suezkanaal varen. Het is dus een drukke bedoening. Als ik ‘s-morgens wakker wordt is het opnieuw zonnig.

Positie                    : 14°10.151’N 052°14.087’E
Log                        : 26.822 nm (111 nm gezeild, nog 557 nm te gaan)
Motoruren              : 672,3 h
Tijd                        : 09:00 uur LT 05:00 uur UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten