maandag 20 maart 2023

Suakin-Ras Abu Soma in Egypte dag 1 en 2

Nadat we de Ikinoo volledig hebben volgegooid met diesel, water en de voorraden groente en fruit hebben aangevuld, wordt het tijd om Suakin te verlaten. Langer in deze trieste omgeving blijven heeft geen enkele zin. Opnieuw vertrekken de drie zusterschepen van Koopmans sr., te weten de Zwerver, de Incentive en de Ikinoo, gezamenlijk voor een tocht van 590 nm naar een ankerplek in Egypte genaamd Ras Abu Soma. Wij willen niet in Egypte inklaren omdat dit ons us$1.000 per boot kost. Zodoende kunnen wij niet aan land gaan. Wel zijn er een vijftal ankerplaatsen toegewezen waar we het anker mogen uitgooien voor een rustperiode of om slecht weer te ontwijken. Ras Abu Soma is de eerste ankerplek vanaf de grens met Sudan, waar we mogen ankeren. Het ligt vlak bij de ingang van de Golf van Suez. Vanaf de ankerplek is het nog 200 nm tot aan de ingang van het Suezkanaal. Omdat dit een berucht stuk zee is, zijn hier nog eens vier ankerplekken toegewezen om te kunnen schuilen voor de harde noorderwind. We besluiten deze route van 590 nm op te delen in twee etappes.

De prachtige baai van  Marsa Inkeifal.
De eerste voert ons naar Marsa Inkeifal, een mooie baai 110 nm vanaf Suakin. Deze baai geeft, door zijn vorm, veel beschutting tegen golven bij harde wind. Om 09:00 uur is het anker opgeborgen en zijn we onderweg. Eerst verlaten we heel voorzichtig de ankerbaai door terug te varen over de track die we op de heenweg hebben gemaakt. Omdat er in het geheel geen wind is, varen we op de motor naar het noorden. We varen met een snelheid van 4,0 - 4,5 kn zodat we niet te vroeg aankomen. Zo'n 11 nm voor de ingang van de ankerbaai, ligt een rif waar we overheen moeten varen. Op de kaart ziet het eruit als een onneembare passage. We hebben echter een track van een zeilschip welke dit in 2019 heeft gedaan en gemeld heeft dat er overal 20 meter water is. Bij daglicht naderen we deze plek en varen er voorzichtig met 3,0 kn overheen. Er zijn 2 boeien geplaatst zodat je weet waar het rif start en waar eindigt. Gelukkig gaat alles goed en varen we verder naar de ankerbaai. Twee uur later liggen we voor anker in Marsa Inkeifal.

Positie                   : 20°46.891’N 037°10.260’E
Log                        : 27.928 nm (120 nm gevaren, nog 480 nm te gaan)
Motoruren             : 771,5 h
Tijd                        : 10:30 uur LT 08:30 uur UTC

Deze eenvoudig tent bied bescherming tegen wind en zand.
We liggen in de baai met 4 zeiljachten, ook het Duitse zeiljacht Rosa II is hier voor ons al aangekomen. 's-Middags gaan we met z'n allen naar de kant, waarbij de dinghy van de Rosa II als taxi wordt gebruikt. Gezamenlijk maken we een wandeling rond de ankerbaai. We treffen een soort tent aan, waarvan wij denken dat deze is gebouwd door vissers die hier zijn blijven overnachten. Met wat takken en plastic is er een soort tentje gebouwd waarin ze beschermd tegen de zon en de wind kunnen liggen. In het zand liggen allerlei gebruiksvoorwerpen zoals een lepel, vork en een plastic fles.
Voor ons is het de eerste keer dat we wilde kamelen zien.
Als we doorlopen zien we ook een groep wilde kamelen, die op zoek zijn naar voedsel. Wat een prachtige ervaring om dit te mogen zien. Als we dichterbij komen zien we ze in geen velden of wegen meer. Tot onze verbazing groeien er in deze woestenij nog planten, waarbij we er één aantreffen die bloeit, hoe bijzonder. We hebben vanaf de kant trouwens een mooi uitzicht op de drie Koopmans boten. Aan het einde van de middag verzamelen we ons op de Zwerver voor een sundowner en om overleg te plegen over het vervolg van de reis. Er staat namelijk bruikbare wind voor de eerste 24-36 uur met daarna weinig
Prachtig dit kleine plantje dat bloeit en weet te overleven in
deze woestenij

wind. Het probleem zit hem in het staartje, er wordt namelijk 25-35 kn verwacht uit het noorden, dus pal op de neus. Daar willen we niet in belanden, dus er is een beperkt tijdslot om de volgende ankerplek te bereiken. Wij hebben als enige het plan om zo veel mogelijk te zeilen, de anderen verkiezen om op de motor te varen en langs de kust te blijven, ondanks de 15 - 18 kn wind die er staat. Daar voelen wij niets voor, dat gevecht tegen wind en golven, die je ook nog eens regelmatig stil doen laten vallen. We zullen het morgen wel zien als we eenmaal onderweg zijn.
De drie Koopmans zusters, de Zwerver, links onder, de Incentive links boven en de Ikinoo rechts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten