woensdag 1 maart 2023

Dag 9 naar Djibouti

Bijna de gehele dag is er net voldoende wind om te kunnen blijven zeilen. De wind komt hierbij uit het noordoosten met 6 - 10 kn en komt dus ruim in. We doen dan ook nog steeds 3 - 5 kn. Wel weer veel zon en grotendeels onbewolkt en een beetje heiig. Rond een uur of vijf in de middag is het ineens over, de wind zakt weg en de snelheid duikt onder de 3 kn. We starten de motor, halen beide fokken weg en zetten het grootzeil strak in het midden tegen het schommelen. Voor het diner heb ik pannenkoeken gebakken. Helaas is de gewone stroop op. Dus beleggen we de pannenkoeken met boter en suiker of dadelsiroop. We hebben heerlijk gegeten en zelfs nog een halve pannenkoek over. Na het VHF-radionetje houden we, zoals elke dag, een happy hour met een blikje fris en een knabbeltje. Zo gaan we op de motor rustig de nacht in. Tijdens mijn wacht denk ik even dat de wind terug is en ik stel alles weer in, dus yankee uitgerold, grootzeil naar buiten en op de bulletalie en de windvaan ingesteld. Helaas als ik klaar ben blijkt dat de wind toch maar niet terugkomt. Binnen een paar minuten heb ik alles weer opgeborgen en varen we op de motor verder. Als ik ’s-morgens wakker wordt is het zonnig met 3-5 kn wind.

Positie                   : 14°07.203’N 054°07.203’E
Log                        : 26.714 nm (108 nm gezeild, nog 668 nm te gaan)
Motoruren             : 655,3 h
Tijd                        : 09:00 uur LT 05:00 uur UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten