maandag 13 maart 2023

Djibouti-Suakin dag 4

We zien dat de wind krimpt en dat we onze koers steeds verder moeten verleggen willen we kunnen blijven motorzeilen. We besluiten overstag te gaan en voorlopig een aantal uren te gaan zeilen. Zodra we overstag zijn, zetten we de drie zeilen goed, stellen de windvaan in en kan de motor uit. Om 10:30 zijn we heerlijk aan het zeilen. De koers is niet ideaal, maar er zit een behoorlijke progressie naar het noorden in. Na een aantal uren zien we aan stuurboord een vrachtschip die op ramkoers ligt. Als ik hen oproep via de VHF, verlegt hij zijn koers met 10° zodat hij achter ons langsgaat. Een half uurtje later zien we over stuurboord een snelle motorboot aankomen uit de richting van Jemen. We gaan snel overstag omdat we niet weten wat voor soort boot het is, ze hebben namelijk geen AIS-signaal om dat te controleren. Na 5 uur zeilen neemt de wind af en veranderd ook opnieuw van richting. We starten de motor en gaan motor zeilend verder. Voor het diner maak ik opnieuw het aardappelgerecht met gebakken ui, champignon en in stukjes gesneden knakworstjes klaar. Daarna gaan we rustig de nacht in, waarbij we beide slapen als een blok. ’s-Nachts heb ik de yankee weggehaald omdat deze stond te klapperen. De wind is teruggezakt naar minder dan 5 kn. Als ik ’s-morgens wakker word, is de zee als een spiegel met 2 kn wind. Gezien de weersvoorspellingen wordt het opnieuw een dagje motoren. Vannacht had ik voor het eerst weer contact via de SSB-radio en heb ik het weersbericht kunnen binnenhalen. Voorlopig tot morgenmiddag weinig wind. Vanaf woensdagmiddag steekt er een noordelijke wind op, kracht 20-25 kn wind. Voor die tijd hopen we ter hoogte van Suakin te zijn.

Positie                   : 18°31.564’N 039°04.698’E
Log                        : 27.733 nm (113 nm gevaren, nog 126 nm te gaan)
Motoruren              : 727,8 h
Tijd                        : 09:00 uur LT 06:00 uur UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten