zondag 5 maart 2023

Dag 13 naar Djibouti

Een mooi maatje Mahi Mahi 
is altijd welkom.
We zeilen al een aantal dagen plat voor het lapje, dus voor de wind. De wind is nog steeds 16-20 kn met uitschieters naar boven en beneden. We zeilen nog steeds met de beide fokken op hun spi-boom, waarbij we de oppervlakte van de yankee verkleinen of vergroten om de snelheid aan te passen aan de snelheid van de groep. Wat opvalt is dat de Ikinoo onder deze omstandigheden heel snel zeilt. We hebben de snelheid teruggebracht naar 5,5 kn, terwijl de Ikinoo onder deze omstandigheden makkelijk 7 kn of meer kan zeilen. We varen nu continu voorop in de groep. Voor het diner hebben we opnieuw salade. De tweede dag smaakt hij vaak nog beter dan de eerste omdat de smaken nu beter tot zijn recht komen. Om 16:00 uur hebben we opnieuw contact met elkaar via het VHF-radionetje. We zijn nog maar net bezig als de molen afgaat, de lijn loopt als een speer naar buiten. Pas als ik de weerstand opvoer komt deze tot stilstand. Een paar minuten later hangt er een mooie Wahoo van meer dan een meter naast de Ikinoo. Voor ons is dit weer een maatje te groot. Voorzichtig til ik hem uit het water en het lukt mij om de haak los te maken, zonder de vis al te veel te beschadigen. Daarna geef ik hem zijn vrijheid terug. De volgende vis is een prachtige Mahi Mahi. Deze maken we schoon en gaat de koelkast in. Gedurende de nacht varen we heerlijk rustig verder, waarbij de Ikinoo wel om zijn lengteas blijft rollen, maar hier slapen we beide gelukkig doorheen. Als ik ’s-morgens wakker word, zie ik dat er opnieuw twee boten wat achterop zijn geraakt. Het beloofd opnieuw een mooie dag te worden.

Positie                    : 12°08.562’N 046°46.723’E
Log                        : 27.160 nm (140 nm gevaren, nog 168 nm te gaan)
Motoruren              : 676,9 h
Tijd                        : 09:00 uur LT 05:00 uur UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten