dinsdag 14 maart 2023

Djibouti-Suakin dag 5

We varen een tijd lang, op de motor, gelijk op met de Incentive
van Sanne en Rik. De zee is als een spiegel.
Door verschillende oorzaken is de route wat langer geworden, 653 nm in plaats van de geplande 639 nm. Op de motor varende komen we met z’n drieĆ«n steeds dichter bij elkaar. Als de wind terugkomt begint eenieder weer te zeilen. Het gaat niet echt hard met 3-4 kn, maar we zeilen wel weer. Dat het wat langzamer gaat geeft helemaal niet, anders zouden we veel te vroeg in Suakin in Sudan aankomen. Voor het diner bak ik pannenkoeken, ditmaal gebruik ik naast het meel, de eieren, wat zout en water, ook een eetlepel custardpoeder in plaats van suiker. De pannenkoeken worden niet echt bruin, maar ze smaken uitstekend.
De laatste avond op zee met weer een prachtige zonsondergang.
We hebben de gehele dag gevist maar dit keer niets gevangen. Vandaag hebben we ook tot drie keer toe bezoek gehad van dolfijnen, er was zelfs een groep bij waarvan de dolfijnen wel heel erg groot waren. Zo zeilen we rustig de nacht in. Vroeg in de ochtend is de wind weer weg en starten we de motor. Als ik wakker word uit mijn laatste slaapperiode, varen we de laatste mijlen naar de ankerplek van Suakin. Je vaart hier een oude zeehaven binnen, die hoofdzakelijk gebruikt wordt voor het laden van geiten. Voorbij de commerciƫle haven ligt het oude Suakin op een eiland. Door vlak langs de kust van dit eilandje te varen kun je via een zeer smalle passage de ankerplek bereiken. Om 10:10 uur ligt ons anker vast in de grond.

Positie                   : 19°06.441’N 037°20.323’E
Log                        : 27.839 nm (126 nm gevaren en aangekomen)
Motoruren              : 745,3 h
Tijd                        : 10:10 uur LT 08:10 uur UTC (de klok is weer een uur teruggezet)